Ook belettering is communicatie. Transparant denkt na over zichtbaarheid, leesbaarheid, uitstraling, materiaalgebruik, duurzaamheid en levensduur. Hieronder een aantal projecten uitgelicht.
Voor Rits & Kook is autobelettering ontworpen. Voordat het uiteindelijke ontwerp is uitgevoerd zijn er ook een aantal alternatieven ontworpen.
Om patiënten in de wachtkamer voldoende privacy te geven, en daarbij te zorgen dat ze niet 'opgesloten' zitten zijn stroken half-transparante folie aangebracht op de ruit. Naast de toegangsdeur zijn daar adresgegevens en telefooonnummers uit de folie gesneden. Zo komen functionaliteit en vormgeving samen.
De CanalHopper of watertaxi in Delft heeft 6 opstapplaatsen. Je kunt de watertaxi bestellen door mobiel te bellen. Je hoeft niet te weten waar je staat, alle borden hebben een eigen nummer dat je kunt noemen bij de oproep.
Ook hier gaat het er om om een oplossing bedenken voor de inkijk, zodat de bezoekers met voldoende privacy kunnen verblijven in Entrée. Het logo op de ruit is gecombineerd met een strook op 'hoofdhoogte' voor de bezoekers die binnen zitten.
Voor kookwinkel het Pauwtje is de naam aangebracht op de ruit. Hier is halftransparante folie aangebracht om zo min mogelijk licht weg te nemen in de winkel en de etalage.
Bij de ingang van het 'Materials innovation institute' was weer een fijne ruit beschikbaar om in het groot maar toch niet opzichtig het logo aan te brengen.
Binnen, in het gebouw is een naambord opgehangen.
Ook hier doet zich het probleem voor dat het personeel op dit secretariaat niet in een 'vissenkom' wil werken. Om dat probleem op een elegante manier op te lossen is het logo van 'Verkeer en Waterstaat' op dr ruit aangebracht.